Jakie są etapy tworzenia animacji 3D?

Zastanawiasz się nad animacją 3D? Jeśli tak, to koniecznie zapoznaj się z naszym procesem produkcyjnym. Dzięki temu od samego początku będziesz wiedzieć, jak pracuje studio animacji oraz na co trzeba się przygotować.


Poniżej przygotowaliśmy opis ogólnego procesu produkcyjnego typowej krótkiej reklamy 3D, w której jest pokazany nie tylko sam produkt, ale również postacie i różne efekty oraz symulacje. 


Proces ten składa się z 3 głównych faz: pre-produkcji, czyli planowania, produkcji, czyli właściwej pracy nad animacją oraz post-producji, czyli montażu i ostatecznego dopracowania finalnego wyglądu scen.


Faza I: PRE-PRODUKCJA


1. ROZMOWA

Każdy projekt rozpoczyna się rozmową. Taką rozmowę możemy odbyć zarówno osobiście, jak i online. W jej trakcie zapoznajemy się z Twoimi potrzebami oraz dyskutujemy na temat różnych możliwości, jakie oferuje animacja. Dopiero po omówieniu wszystkich Twoich potrzeb, jesteśmy w stanie przygotować dla Ciebie konkretną propozycję, czyli zarys scenariusza oraz wycenę naszej pracy. Jeśli będą Ci one odpowiadać, podpiszemy umowę, a następnie przejdziemy do kolejnych etapów pracy.


2. SCENARIUSZ

To etap szczególny, bo to właśnie od niego zależy, jaka będzie cała animacja. Dobry scenariusz opiera się na ciekawej i emocjonującej historii, dlatego bardzo często poświęcamy na jego przygotowanie więcej czasu. Dopracowujemy fabułę, charakter postaci oraz główny przekaz, tak by animacja była przede wszystkim angażująca dla Twojego odbiorcy. Jeśli chcesz wiedzieć, co decyduje o sile opowieści, przeczytaj koniecznie nasz artykuł o Digital storytellingu.

Czas na przygotowanie scenariusza, to zwykle kilka dni do 2 tygodni dla krótkich form.

 
3. STORYBOARD

Gdy scenariusz jest dopracowany i zaakceptowany, przystępujemy do stworzenia storyboardu, czyli serii rysunków pokazujących w uproszczony sposób kolejne sceny animacji. Dzięki temu można zaplanować, co się będzie działo w naszym filmie animowanym oraz określić ilość oraz rodzaj ujęć. 

Można powiedzieć, że jest to etap niezbędny, gdyż bez niego trudno zaplanować dalsze prace.

A jak wygląda taki storyboard w praktyce? To najczęsciej tabela z podziałem na sceny oraz poszczególne ujęcia. W każdym ujęciu jest szkic, pod spodem opis tego co się będzie działo w danym ujęciu oraz tekst lektorski. Przykład jednej strony ze storyboardu możesz obejrzeć poniżej. 

Zwykle na storyboard potrzebujemy od 2-3 dni roboczych.


3. ANIMATIK

Po narysowaniu storyboardu przygotowujemy tzw. animatik. Pewnie zastanawiasz się, co to takiego? Jest to po prostu seria rysunków ze storyboardu, które umieszczamy na listwie czasowej. Określamy w ten sposób rodzaj każdego ujęcia oraz zgrubną pracę kamery. Czasami dodajemy też proste animacje pokazujące co kolejno będzie się działo w animacji oraz podkładamy tymczasowy głos lektorski nagrany przez osobę pracującą nad animacją, by określić czas każdego ujęcia. Na tym etapie często widać, czy trzeba coś dodać lub zmienić, albo może coś usunąć z animacji, tak by fabuła była przede wszystkim zrozumiała i by odbiorca miał czas na jej przyswojenie w bardzo krótkim czasie.

Nierzadko zdarza się, że po obejrzeniu animatika, wprowadzamy drobne zmiany w pierwotnych założeniach, by finalna animacja była jeszcze lepsza.

Przygotowanie dobrego animatika jest czasochłonne, ale moze zaoszczędzić bardzo dużo pracy na późniejszych etapach produkcji. Zwykle na animatik potrzebujemy 2-4 dni roboczych w zależności od stopnia skomplikowania animacji.


Gdy mamy dopracowany storyboard i animatik, możemy przejść do fazy II, czyli produkcji.


Faza II: PRODUKCJA


1. KONCEPCJA GRAFICZNA

Pierwszym krokiem etapu produkcji jest przygotowanie key visuali czyli kluczowych koncepcji graficznych. Dla przyspieszenia pracy wstępne koncepcje postaci oraz scen są rysowane lub montowane ze zdjęć. Ich zadaniem jest pokazanie ogólnego wyglądu i charakteru postaci oraz nastroju poszczególnych ujęć. Rysunki koncepcyjne posłużą później do stworzenia wszystkich modeli, scen, materiałów oraz oświetlenia, dlatego bardzo ważna jest na tym etapie Twoja akceptacja. W zależności od skomplikowania animacji przygotowanie konceptów i key visuali może trwac od 2-3 dni do nawet 2 tygodni.

Poniżej możesz obejrzeć przykładowy rysunek koncepcyjny postaci do animacji 3D:


2. MODELOWANIE

Kolejnym krokiem w procesie produkcji jest stworzenie wszystkich modeli. Część z nich - np. postacie - jest rzeźbiona najpierw cyfrowo w programie ZBrush. Takie cyfrowe rzeźby są następnie przenoszone do programu Cinema 4D, gdzie przygotowujemy je pod animację. Jest to tzw. retopologia, czyli przekształcenie siatki modelu z formy wynikającej z techniki rzeźbienia na taką, którą można wykorzystać w animacji. Przykład modelu przed i po retopologii możesz zobaczyć poniżej:



Pozostałą część modeli możemy wymodelować od zera na podstawie rysunków technicznych, konceptów czy zdjęć lub też bazujemy na gotowych plikach CAD (np. modele produktów, które mają się pojawić w reklamie). 


3. PRZYGOTWYWANIE SHADERÓW I OŚWIETLENIA

Kiedy modele są już gotowe, rusza przygotwywanie tekstur i materiałów (zwanych również shaderami), oraz tworzone jest oświetlenie scen. Brzmi tajemniczo? 

No cóż, shadery to po prostu sposób w jaki zdefiniowana jest powierzchnia modelu. Może ona być w różnych kolorach, może być matowa, lub błyszcząca, mieć zadrapania czy różne nierówności. Do definiowania shaderów nierzadko wykorzystuje się tzw. tekstury czyli pliki graficzne. 

Jednak to, jak ostatecznie wygląda dany materiał czy cały model, zależy od dobrego oświetlenia. Poniżej możesz obejrzeć 2 rendery tej samej testowej sceny w różnym oświetleniu. Prawda, że widać różnicę?


4. RIGOWANIE

Jednocześnie z tworzeniem materiałów i oświetlenia tworzone są też rigi postaci potrzebne do ich animacji. Rigowanie to proces w którym budowany jest system odpowiednich kontrolerów za pomocą których animatorzy będą mogli poruszać postaciami i tworzyć tym samym animację. Im postać ma mieć szerzy zakres ruchów czy mimiki, tym trudniejsze jest stworzenie dobrego riga. Proces ten bywa nieraz czasochłonny i wymaga specjalistycznej wiedzy oraz doświadczenia. Poniżej możesz zobaczyć jak wygląda przykładowy rig postaci.


5. WŁOSY

Całkiem osobnym elementem do przygotowania są włosy. Może to być fryzura na samej głowie postaci, albo futro czy pióra pokrywające całe ciało. Nasi graficy 3D przygotują dowolne cyfrowe włosy. Uczeszą je, nadadzą włosom konkretne właściwości, takie jak sztywność, podatność na oddziaływanie fizyki, kolor i wiele, wiele innych. 

Poniżej możesz zobacyzć jak wygląda nadawanie włosów/futra postaciom w programie 3D oraz efekt końcowy po wyrenderowaniu.


6. SYMULACJE I EFEKTY SPECJALNE

Jednocześnie z włosami i rigowaniem opracowywane są też wszystkie symulacje, które trzeba pokazać w animacji. Często wydają się to drobnostki, jak woda w szklance, para znad filiżanki kawy, czy odkształcająca się w czasie animacji poduszka po której skacze postać. Mimo, że ich przygotowanie bywa nieraz bardzo czasochłonne, to właśnie te elementy decydują często o tym, że animacja jest bardziej wiarygodna dla odbiorcy. 

PRzygtowanie dobrych efektów specjalnych (nawet drobnych) może zająć bardzo dużo czasu. 


7. ANIMACJA

Gdy powyższe elementy są gotowe, można przystąpić do tworzenia właściwej animacji. Kierując się uniwersalnymi disneyowskimi zasadami animacji nasi animatorzy ożywiają obraz. To właśnie na tym etapie dzieje się magia.


8. NAGRANIE LEKTORSKIE I DOBÓR MUZYKI

Jednym z wczesnych etapów produkcji jest dobór głosu lektora (lub lektorów w przypadku dialogów) oraz przedstawienie propozycji podkładu muzycznego. Po akceptacji głosu nagrywany i synchronizowany jest ostateczny podkład lektorski, a także przygotowywana jest muzyka. 


9. DOSTARCZENIE DO AKCEPTACJI WSTĘPNEJ WERSJI ANIMACJI

Gdy mamy gotową i udźwiękowioną animację dostarczamy ją do akceptacji. Warto tu jednak zauważyć, że animacja, którą przesyłamy jest wyrenderowana jedynie z viewportu programu 3D. Znaczy to tylko tyle, że dostarczony do akceptacji materiał jest bez docelowego oświetlenia i materiałów, i wygląda tak, jak widzi go grafik w programie 3D. Jednak by pokazać również docelowy wygląd przesyłamy także pojedyncze wyrenderowane klatki z każdej sceny. Dzięki takiemu podejściu można nadal bezkosztowo wprowadzić drobne zmiany do animacji przed ostatecznym renderingiem.

Przykład tego jak wygląda taki preview animacji (jedna klatka) oraz docelową jakość możesz zobaczyć poniżej. 


Faza III: POST-PRODUKCJA


1. RENDERING

Ostatnim etapem jest rendering animacji w docelowej estetyce oraz montaż i postprodukcja.

Rendering to po prostu generowanie pojedynczych klatek z animacji w docelowej jakości i wielkości. Często bywa, że proces ten jest bardzo czasochłonny i tym samym kosztowny, dlatego zmiany wprowadzane po etapie renderingu bywają również bardzo kosztowne.


1. POST-PRODUKCJA

Gdy klatki są wyrenderowane dodawane są efekty VFX i dopracowywany jest ostateczny look. Dopasowywany i czyszczony jest również dźwięk oraz dodawane są też ewentualnie dodatkowe efekty dźwiękowe.
Po tych procesach przygotowujemy również wersje skrócone animacji oraz czesto materiał w dodatkowym formacie do wykorzystania w mediach społecznościowych.


3. PRZYGOTOWANIE PLIKÓW EMISYJNYCH

Gdy wszystko jest już gotwe, przygotowujemy pliki emisyjne w różnych formatach i kodekach, zależnie od tego gdzie animacja będzie publikowana. 


Chcesz byśmy stworzyli dla Ciebie reklamową animację 3D? 

Skontaktuj się z nami i dowiedz się, co możemy dla Ciebie przygotować.