Digital storytelling - jak stworzyć angażującą animację dzięki sile opowieści?

Co to jest storytelling i jak wykorzystać go przy produkcji animacji?

Ludzie od zawsze opowiadają sobie historie. Dzięki nim przekazujemy sobie wiedzę, zasady czy kulturowe wartości. To dlatego łatwiej jest nam zapamiętać ciekawą bajkę, niż suchy tekst z podręcznika. Dobra opowieść oddziałuje na nasze emocje i po prostu zostaje w pamięci.


Storytelling w kontekście marketingu to po prostu opowiadanie historii, dzięki której można przekazać jakąś ideę, zaciekawić i zaangażować klientów czy zbudować pozycję marki. I trzeba tutaj powiedzieć, że jest to narzędzie wyjątkowe, bo bardzo silnie oddziałuje na emocje. Jak każda ciekawa historia.


Podobnie jest z animacją. Im lepsza, ciekawsza, bardziej emocjonująca historia tym mocniej oddziałuje na odbiorcę i mocniej przykuwa uwagę. I tym samym lepiej realizuje cele marketingowe. To dlatego najważniejszym elementem w produkcji animacji jest stworzenie dobrego scenariusza, który wykorzystuje digital storytelling.

W naszym studiu animacji wykorzystujemy kilka uniwersalnych zasad storytellingu, które również i Ty możesz z powodzeniem stosować:


  1. Bazuj na wyrazistych postaciach, z którymi Twój odbiorca może się zidentyfikować.
  2. Stwórz historię, która będzie czerpać z tego, co jest prawdziwe oraz uniwersalne. Bazuj przy tym na emocjach.
  3. Pamiętaj: droga do celu jest dużo ciekawsza niż jego osiągnięcie
  4. Skup się na tym, co jest ważne dla odbiorcy animacji, na jego potrzebach i problemach. Oraz na ich rozwiązaniu. I pamiętaj, że to, co jest ważne dla Ciebie, nie zawsze musi być ważne dla Twojego klienta.
  5. Uprość przekaz. Zawiła i skomplikowana fabuła powoduje, że film staje się niezrozumiały i nieciekawy dla odbiorcy. Skup się na jednej idei i wokół niej zbuduj prostą fabułę.
  6. Używaj prostego języka. Nie każdy musi znać specjalistyczne słownictwo.

Ciekawe trendy w digital storytellingu

W dzisiejszym krajobrazie cyfrowego storytelingu istnieje kilka trendów, na które warto położyć szczególny nacisk w trakcie opowiadania historii.


  1. Autentyczność.
    Przekaz, jaki marki kierują do swoich odbiorców powinien odzwierciedlać prawdziwe wartości oraz misję firmy. Nawet jeśli inni mają podobne wartości, to ważne jest, by treści, które publikujesz były prawdziwe w odniesieniu do Ciebie.
  2. Słuchanie swoich klientów.
    Bierz pod uwagę ich zdanie, słuchaj też ich opinii. Social media są świetnym sposobem na interakcję z Twoimi klientami. Wykorzystuj je!
  3. Stawienie klienta w centrum narracji.
    Połóż nacisk na jego potrzeby i pragnienia. To nie Twoja firma i Twój produkt są ważne. Ważny jest klient.