Czym różni się animacja whiteboard od poklatkowej? Co oznacza CGI albo VFX? Postanowiliśmy pokrótce opisać najczęściej spotykane skróty i pojęcia z jakimi możesz się spotkać w naszej branży.
A
After Effects
Program do animacji 2D, tworzenia efektów specjalnych i postprodukcji. Używamy go w naszym studiu.
Animacja 2D
Animacja bazująca na 2-wymiarowych ilustracjach, które są animowane w specjalnym programie lub rysowane ręcznie klatka po klatce (patrz też: animacja poklatkowa)
Animacja 2,5D
Animacja oparta o 2-wymiarowe, płaskie obrazy, które są następnie umieszczone i animowane w przestrzeni trójwymiarowej.
Animacja 3D
Animacja w całości tworzona w przestrzeni trójwymiarowej. Elementy animacji są najpierw modelowane, a następnie animowane i renderowane w programie do grafiki 3D.
Animacja poklatkowa (frame-by-frame animation)
Animacja, w której poszczególne klatki animacji są rysowane ręcznie lub - w przypadku animacji lalkowej czy plastelinowej - kolejno fotografowane.
Animacja whiteboard
Jedna z najprostszych animacji 2D, opierajaca się na serii statycznych ilustracji, najczęściej czarno-białych, które są "rysowane" na ekranie w czasie, gdy lektor czyta tekst.
Animatik
Wstępna forma animacji oparta o zgrubnie zanimowane obrazy storyboardu. Animatik pozwala określić i dopracować tempo docelowej animacji.
AR
Inaczej: Augmented Reality czyli rozszerzona rzeczywistość. Są to technologie łączące ze sobą świat rzeczywisty i wirtualny. Na realny obraz (np. wyświetlony z kamery na ekranie telefonu) nakładane są obrazy/wizualizacje trójwymiarowe. W przypadku rzeczywistości rozszerzonej - w przeciwieństwie do MR - użytkownik nie może wejść w interakcję z wyświetlanymi wizualizacjami.
Art director
Osoba czuwająca nad koncepcyjną częścią projektu i wyznaczająca kierunek graficzny dla pozostałych grafików i animatorów, pracujących przy animacji.
B
Brief
Wytyczne od klienta na bazie których przygotowywany jest scenariusz i storyboard, koncepcja graficzna oraz harmonogram pracy.
C
CGI
Inaczej: Computer Generated Imagery. Są to wszelkie elementy graficzne, które powstały wyłącznie za pomocą komputera.
Cinema 4D
Program do grafiki i animacji trójwymiarowej, którego używamy w naszym studiu.
Color grading
Proces manipulacji kolorem oraz kontrastem wyrenderowanego obrazu lub filmu, poprawiajacy plastykę obrazu i nadajacy mu określony nastrój.
Compositing
Proces łączenia pojedynczych wyrenderowanych warstw obrazu w jedną całość. Łączone są zarówno różne elementy animacji jak również animacje z materiałem filmowym.
Concept art
Ilustracja koncepcyjna pokazująca propozycję tła, postaci czy też sceny animacji.
E
Explainer video
Animacja, której zadaniem jest objaśnienie jakiegoś zagadnienia, procesu lub idei.
I
Intro
Początkowa animacja otwierająca, pojawiajaca się przed głównym materiałem filmowym. Często zawiera animację logo.
L
Lead animator
Główny animator, odpowiedzialny za styl animacji.
Layout
Projekt graficzny sceny, zawierajacy wszsytkie jej elementy.
M
Montaż
Proces w którym łączone są ze sobą wszystkie sceny i ujęcia animacji.
Motion blur
Rozmycie animacji, stosowane przy szybkim ruchu po ekranie.
Motion design
Najprościej ujmując: ruchoma grafika. Często są to animowane napisy, abstrakcyjne animowane tła lub połączenie tych dwóch.
MR
Inaczej: mixed reality czyli rzeczywstość mieszana. Są to technologie łączące ze sobą świat rzeczywisty i wirtualny. Na realny obraz nakładane są obrazy/wizualizacje trójwymiarowe. W przypadku rzeczywistości mieszanej - w przeciwieństwie do AR - użytkownik może wejść w interakcję z wyświetlanymi wizualizacjami.
O
Outro
Animacja pojawiająca się na końcu filmu, często zawiera napisy końcowe.
P
Preprodukcja
Proces przygotowawczy animacji. W tej fazie jest przygotowywana jest wstępna koncepcja filmu, tworzony jest scenariusz, pisane są teksty lektora i dialogów oraz przygotowywany jest storyboard.
Producent
Osoba/firma odpowiedzialna za finansowy aspekt realizacji animacji.
Produkcja
Proces przygotowywania animacji, w tym: przygotowywanie grafik i modeli wszystkich elementów scen, animowanie oraz rendering animacji.
Project manager
Osoba czuwająca nad całością projektu i bezpośrednio kontaktująca się z klientem.
Postprodukcja
Proces następujący po produkcji, na który składa się wiele elementów, takich jak: synchronizacja z dźwiękiem, dodanie efektów specjalnych, montaż czy color grading.
R
Rendering
Generowanie przez komputer serii pojedynczych klatek animacji.
Real-time animation
Inaczej: animacja w czasie rzeczywistym. Jest to interaktywna animacja modelu lub całej sceny 3D, wykorzystująca silniki gier. Użytkownik może obracać model lub całą scenę, oglądać animację pod różnymi kątami, a także sterować odpowiednio zaprogramowanymi jej elementami. Interakcja może zachodzić z poziomu specjalnej aplikacji lub przeglądarki internetowej.
S
Shader
Inaczej: materiał 3D, który odpowiadają za ostateczny wygląd powierzchni modelu trójwymiarowego.
Storyboard
Rysunki pokazujące poszczególne kolejne sceny/kadry/ujęcia animacji.
Storytelling
Opowiadanie historii. Innymi słowy jest to po prostu fabuła filmu animowanego.
T
Tekstura
Plik graficzny za pomocą którego można definiować wiele właściwości shaderów. Są osobne tekstury odpowiadające za kolor, czy połyskliwość powierzchni, jej wypukłość, a także wiele innych właściwości. Niektóre tekstury są malowane, inne z kolei generowane proceduralnie.
Timing
Czas poszczególnych ujęć animacji.
V
VFX
Inaczej: Visual Effects. Efekty specjalne.
VO
Inaczej: Voice over. Udźwiękowienie animacji dźwiękiem z off-u, czyli czytanym przez lektora.
VR
Inaczej: Virtual Reality czy li wirtualna rzeczywistość. Są to wszystkie technologie generujace w pełni sztuczne otoczenie, które jest odbierane głównie przez nasze oczy, choć nie tylko. Przykładem są obrazy widoczne przez gogle VR.