Brief - co warto w nim mieć?

Czy masz już sprecyzowaną wizję tego, co ma przedstawiać Twoja animacja? A może masz tylko ogólny zarys koncepcji i potrzebujesz pomocy w doprecyzowaniu całości? Z chęcią przygotujemy scenariusz animacji i zaproponujemy Ci odpowiednie rozwiązanie, jednak warunkiem stworzenia dobrego projektu jest zawsze zapoznanie się z Twoimi potrzebami. Właśnie temu służy tzw. brief, czyli krótkie omówienie najważniejszych aspektów planowanego projektu.

W praktyce jest to po prostu zestaw pytań, na które warto sobie i nam odpowiedzieć przed rozpoczęciem pracy. Oczywiście nie od razu znajdziesz odpowiedź na wszystkie pytania, jednak im więcej informacji nam przekażesz, tym lepszy będzie ostateczny efekt naszej współpracy. O co zatem napewno zapytamy?


1. Czym się zajmuje Twoja firma?

Wydaje się to banalne pytanie, ale by rzetelnie przygotować propozycję, musimy dowiedzieć się jak najwięcej o Twoim biznesie. Dobrze by było, gdybyś jak najszerzej opisał też cały kontekst swojej działalności, jakie są zalety Twojej firmy, czym się wyróżniasz lub chcesz się wyróżnić od konkurencji, etc. Każda informacja jest cenna, bo pozwala nam lepiej poznać Twoje potrzeby.


2. Czego będzie dotyczyć film?

Z pewnością masz jakieś wstępne założenia dotyczące przeznaczenia planowanego filmu animowanego. Zatem czy planujesz poprzez animację promować swój produkt bądź usługę? A może jakieś wydarzenie? Opisz nam to wszystko, co dotyczy tego głównego elementu. Nawet rzeczy, które wydają się mało istotne, mogą mieć znaczenie. Bo często te drobne szczegóły mogą wpłynąć na odbiór projektu. A jeśli masz już gotowy scenariusz filmu, podziel się nim z nami koniecznie.


3. Jakie cele ma realizować projekt? Jaki ma być komunikat filmu?

Odpowiedź na to pytanie pomoże nam określić główne założenia dotyczące projektu, a także określić jaką rolę będzie pełnić w promocji Twojego biznesu. Czy film ma tylko promować produkt? Czy może ma wyjaśniać również jak działa ów produkt? A może ma przekazywać jakiś konkretny komunikat, dzięki czemu będziesz mógł przeszkolić swoich pracowników? Wszystkie te informacje pozwolą nam przygotować odpowiednio dopasowaną propozycję.


4. Czy jest to pojedynczy projekt, czy część większej kampanii?

Jeśli jest to projekt, który stanowi część większej całości, napisz nam więcej o założeniach i celach kampanii. Dodatkowo, jeśli kampanię prowadzi agencja marketingowa, daj nam do niej kontakt, byśmy mogli nawiązać współpracę i wypracować dla Ciebie najlepsze rozwiązanie. Zależy nam, by projekt był spójny z innymi elementami, w tym również aspekatami wizualnymi. 


5. Jaka jest bezpośrednia i niebezpośrednia konkurencja Twojej firmy?

Poznanie Twojej konkurencji pozwoli przygotować projekt, który wyróżni Twoją markę, produkt lub usługę na tle innych, podobnych firm. Zaproponowane przez nas rozwiązanie będzie unikatowe i tym samym skuteczniej oddziałujące na Twoich nowych klientów.


6. Jaka jest Twoja grupa docelowa?

To jedno z najważniejszych pytań briefu. Spróbuj jak najdokładniej określić swojego klienta doskonałego. Pomyśl, do kogo chcesz dotrzeć z przekazem. Czego oczekują Twoi odbiorcy? Jak myślą? W co wierzą? Jak spędzają czas? W jakiej grupie wiekowej się znajdują? Im bardziej doprecyzowana będzie grupa docelowa, tym lepiej dopasowaną do Twoich potrzeb animację będziemy mogli przygotować, Dlatego warto poświęcić czas, by dobrze poznać swoją grupę docelową, a szczególnie jej potrzeby i oczekiwania.


7. Co mają myśleć odbiorcy po video-kampanii?

Często niełatwo znaleźć prostą odpowiedź na to pytanie. Przemyśl jednak jaką reakcję chcesz wywołać w swoich odbiorcach? Jakie mają mieć odczucia na Temat Twojego produktu czy usługi? A może chcesz pokazać jakimi wartościami kieruje się Twoja firma? Warto dobrze przemyśleć ten aspekt projektu.


8. Sugestie dotyczące aspektów projektowych

Czy masz jakieś oczekiwania co do filmu/animacji? Preferowany klimat, charakter, ton przekazu? A może już wiesz jaki typ animacji będzie Ci najbardziej odpowiadać? Czy będzie to animacja rysunkowa, czy może 3D? Bardzo cenne są wszelkie przykłady (linki, zdjęcia, tytuły, etc.). Dzięki temu łatwiej nam będzie zaproponować coś, co zachowa konkretny charakter, a jednocześnie będzie oryginalne i świeże. Pamiętaj, że nie musisz patrzeć jedynie na projekty swoich bezpośrednich konkurentów. Może warto sięgnąć do rozwiązań z innych branż? Dzięki takiemu nieszablonowemu podejściu, bedziesz mógł odróżnić się od konkurencji.


9. Czego nie chcesz pokazywać w animacji?

Czy są jakieś elementy, których chciałbyś bezwzględnie uniknąć w filmie animowanym? Jeśli tak, koniecznie daj nam o tym znać. Dzięki temu od razu będziemy mogli wykluczyć niektóre propozycje i skupić się na Twoich rzeczywistych potrzebach.


10. Gdzie ma być wyświetlany film i jak długo?

Jest to jedno z ważniejszych pytań, ponieważ odpowiedź na nie pozwoli nam określić minimalne wymagania techniczne animacji. Na przykład inaczej przygotowuje się animację, która będzie odtwarzana w Internecie, a inaczej animację na telebim czy do telewizji. Będzimy mogli również określić potrzebne zakresy licencji i praw majątkowych, co z kolei pomoże ograniczyć koszty związane z przygotowaniem animacji.


11. Na kiedy film musi być gotowy?

Przeważnie na przygotowanie filmu animowanego przeznaczamy - w zależności od techniki i długości - od 3 do 6 tygodni, jednak zdarzają się produkcje zarówno szybsze (nasz rekord to 2-minutowa animacja w 3 dni!), jak i dłuższe, których produkcja może trwać kilka miesięcy. Pamiętaj, że im bardziej zaawansowany projekt, tym więcej czasu potrzeba na jego realizację. 


12. Jaki jest planowany budżet?

Jeśli wiemy, w jakich widełkach finansowych musimy się poruszać, łatwiej jest nam zaproponować konkretne rozwiązanie, które jest nie tylko efektowne wizualnie, ale również dostosowane do Twoich założeń finansowych. Pamiętaj, zawsze staramy się bardzo elastycznie podchodzić do każdego projektu. Jeśli nasza propozycja przekroczy Twoje oczekiwania dotyczące budżetu, koniecznie daj nam o tym znać, spróbujemy znaleźć rozwiązanie, które będzie dla Ciebie satysfakcjonujące zarówno finansowo, jak i pod kątem Twoich potrzeb.


Chcesz z nami współpracować? Zapraszamy do wypełnienia briefu! Chętnie wyślemy Ci niezobowiązującą propozycję.

Pamiętaj, wszystkie udzielone nam informacje, traktujemy jako poufne i nie udostępniamy ich nikomu dalej.