Wizualizacja na targi - duży format w ekstremalnie krótkim czasie

Brief

Kiedy dostaliśmy wstępne zapytanie o możliwość stworzenia ilustracji na ściankę targową, do ostatecznego terminu dostarczenia gotowej grafiki zostało zaledwie 11 dni. Klient - firma MIM Solutions - zajmuje się uczeniem maszynowym oraz zastosowaniem algorytmów sztucznej inteligencji w medycynie.

Ponieważ temat był dla nas bardzo ciekawy, to mimo szalonego terminu postanowiliśmy podjąć wyzwanie. Przy czym zamiast ilustracji, postanowiliśmy zaproponować wizualizację 3D.


Poza wymiarami wizualizacji i ogólnym opisem tego czym zajmuje się firma, dostaliśmy bardzo dużo swobody twórczej. Najważniejsze było jednak spełnienie założonego celu, czyli wyróżniająca się grafika na ściance stoiska.

Dzień 1-2 - Poszukiwanie pomysłu

Rozmowy z klientem i burza mózgów w firmie zaowocowały kilkoma pomysłami oraz wstępnymi koncepcjami.

 

Koncepcja 1

Pierwotny pomysł na grafikę odnosił się do badań zarodków oraz badań DNA za pomocą AI. Ponieważ są to dwa najważniejsze produkty firmy MIM Solutions, chcieliśmy je szczególnie uwidocznić na ściance. Helisa DNA miała sugerować różne typy analiz prowadzonych za pomocą AI, natomiast płód miał być elementem działającym na emocje i przyciągającym uwagę. Zdjęcie lekarza lub lekarza i pacjenta miały odnosić się do zastosowania w medycynie.

Po rozmowie z klientem postanowiliśmy jednak z tej koncepcji całkowicie zrezygnować, ponieważ takie podejście mocno szufladkowałoby firmę w badaniach związanych z płodnością, a MIM Solutions prowadzi prace pozwalające zastosować AI również w wielu innych dziedzinach medycyny.

Koncepcja 2

Drugi pomysł to grafika składająca się z kilku mniejszych wizualizacji. w centralnej części byłoby logo firmy w formie 3D, świecące na granatowym tle, a od niego odchodziłyby ścieżki/połączenia nawiązujące wyglądem do ścieżek układu scalonego. 

Pozostałe wizualizacje z kolei nawiązywałyby do różnych dziedzin medycyny w których AI może być z powodzeniem wykorzystywana, takie jak: badania DNA, badania komórek rakowych, prowadzenie dokumentacji medycznej, badania zarodków czy wirusologia. 

Wszystkie wizualizacje oddzielone byłyby ukośnymi liniami w kolorach MIM Solutions. 

Koncepcja 3

Trzeci pomysł do jedna wizualizacja na całą ściankę. Pomysł był taki, by przedstawić całość jako płytę komputerową z procesorem w centrum. Nad nim byłoby świetliste logo firmy - symbol AI.

Od procesora odchodziłyby ścieżki prowadzące do różnych układów scalonych, które miałyby wyświetlające się nad nimi miniaturowe modele nawiązujące do tematów, które AI może analizować i które kojarzą się z branżą medyczną.

Dzień 3-6 - Modelowanie

Z przedstawionych pomysłów najlepszy okazał się ostatni i to on trafił do produkcji. Jednocześnie była to jednak najtrudniejsza w wykonaniu koncepcja, ponieważ czasu na realizację było bardzo mało, a do przygotowania było mnóstwo elementów, z których wizualizacja miała się składać. Dodatkowo z uwagi na duży format modele i materiały musiały być dopracowane w każdym detalu. Dlatego też bardzo ważne było ścisłe trzymanie się harmonogramu.


W pierwszym dniu modelowania przygotowaliśmy ogólną scenę a także wszystkie elementy nawiązujące do budowy komputera, takie jak wiatraki, oporniki czy układy scalone. Nie chcieliśmy jednak by były to dokładne odwzorowania rzeczywistych układów, a raczej pewna ich idea. Miały po prostu fajnie wyglądać i sprawiać wrażenie elementów, które mogłyby się znaleźć np. na płycie głównej komputera. 

Całe trzy kolejne dni poświęciliśmy na przygotowanie pozostałych modeli, które miały być głównymi elementami w scenie. Poniżej ich wygląd bez docelowych materiałów.

A tutaj kolejne etapy modelowania, a właściwie rzeźbienia, jednego z modeli...

... oraz proces układania poszczególnych elementów w scenie.

Dzień 7-9 - Materiały i oświetlenie

Po wymodelowaniu przyszedł czas na przygotowanie oświetlenia oraz materiałów/shaderów, które miały nadać ostateczny wygląd modelom w scenie. 


Przy wyborze renderera wahaliśmy się między Redshiftem, którego standardowo używamy do animacji, oraz Coroną, która służyła nam dotąd głównie do wizualizacji. Ostatecznie z uwagi na krótki czas oraz lepszą znajomość Redshifta, postanowiliśmy użyć właśnie tego renderera.


Bardzo ważnym elementem, na który musieliśmy zwrócić szczególną uwagę, był zakres kolorów sceny. Ponieważ grafika miała być drukowana, istniało ryzyko, że kolory, które świetnie wyglądają na ekranie komputera (w przestrzeni RGB), po konwersji do przestrzeni CMYK wyszłyby blade i płaskie. Aby temu zapobiec, każdy element dodatkowo sprawdzaliśmy już na etapie przygotowywania materiałów i oświetlenia. Dzięki temu ograniczyliśmy praktycznie do zera nieprzyjemne niespodzianki związane z konwersją kolorów pod druk.


Poniżej screen z pracy nad materiałami:

Dzień 10-11 - Rendering i postprodukcja

Docelowy format pracy był bardzo duży (32510x6555px) i na naszych lokalnych komputerach rendering trwałby kilkadziesiąt godzin, a takiego czasu nie mieliśmy. Dlatego wiedzieliśmy, że będzie trzeba użyć render farmy. 


Nauczeni doświadczeniem zostawiamy sobie na rendering zawsze większy zapas czasowy - dzięki temu w razie problemów jest czas na próby i niezbędne zmiany. Również w przypadku tego projektu nie obeszło się bez drobnych perturbacji. 


Podczas renderowania obraz był dzielony na 24 części, co znacznie przyspieszało rendering, jednak miało też swoje wady. Nie mogliśmy między innymi zastosować niektórych efektów postprocesu (między innymi efektu Bloom czyli rozświetlenia świateł) bezpośrednio w trakcie renderingu. Efekt ten na szczęście mogliśmy dodać później, w postprodukcji. 


Poniżej końcowy wygląd wizualizacji:

I kilka fragmentów w nieco większym zbliżeniu:

Zakończenie projektu

Mimo bardzo krótkiego terminu projekt dostarczyliśmy na czas. A zadowolenie klienta - bezcenne :)


Poniżej zdjęcia gotowej ścianki na targach Medica 2022.

Projekt w liczbach

Godziny pracy: 98

Ilość zaangażowanych osób: 2

Ilość przygotowanych modeli: 19

Ilość świateł w scenie: 32 + HDR

Ilość przygotowanych materiałów: 97

Wymiary projektu: 32510x6555px

Użyte oprogramowanie: Cinema 4D, Redshift, Photoshop

Czas renderingu: 7 godzin

Litry wypitej kawy: duuuużo ;)